EDUCAȚIE SANITARĂ ȘI PREVENȚIE
Postată/actualizată de staniuganicolae la 10 ianuarie 2019, 13:00:00
În vederea educației sanitare și prevenția îmbolnăvirilor se recomandă următoarele:

Odihnă 7-9 ore pe zi; cine doarme mai puțin sau mai mult își scurtează viața. Odihna prin somn, cel mai sănătos somn este noaptea între ora 22:00 - 23:00 până la 6:00 - 07:00 dimineața. Odihna poate să fie și activă. Odihna activă sau să faci ceva ce te destinde, ce te relaxează, să faci ce îți place în viața: dans, înot, munca plăcută intensă, mișcare, exercițiu fizic sau sport intens, cititul unei cărți, ascultarea muzicii, plimbarea cu prietenii prin parc (prin natură) etc.

Alimentația sănătoasă. Mai puțină mâncare animală, proteină, grăsime animală (lapte, brânza, carne, oua si derivate din acestea) și mai multă mâncare vegetală cum recomandă din ce în ce mai mulți doctori nutriționiști...
Informaţia extinsă
În vederea educației sanitare și prevenția îmbolnăvirilor se recomandă următoarele:

Odihnă 7-9 ore pe zi; cine doarme mai puțin sau mai mult își scurtează viața. Odihna prin somn, cel mai sănătos somn este noaptea între ora 22:00 - 23:00 până la 6:00 - 07:00 dimineața. Odihna poate să fie și activă. Odihna activă sau să faci ceva ce te destinde, ce te relaxează, să faci ce îți place în viața: dans, înot, munca plăcută intensă, mișcare, exercițiu fizic sau sport intens, cititul unei cărți, ascultarea muzicii, plimbarea cu prietenii prin parc (prin natură) etc.

Alimentația sănătoasă. Mai puțină mâncare animală, proteină, grăsime animală (lapte, brânza, carne, oua si derivate din acestea) și mai multă mâncare vegetală cum recomandă din ce în ce mai mulți doctori nutriționiști.
Hidratarea: 6-10 pahare de apa pe zi, de preferat minim 7-8 pahare (2 litri) de apă pe zi (apă și nu cafea, băuturi dulci sau acidulate, sucurile de pe piața, de preferat apa plată sau chiar de la robinet cine își permite poate pune un filtru pe bază de cărbune). Consumati alimente cu potential de detoxifiere.

Munca și mișcarea. Munca (de preferat intensă) 8 ore pe zi. Mișcarea intensă în urma căreia sa se transpire (mai ales pentru cei care au muncă sedentară, muncă de birou etc.) minim 1h pe zi sau lucrul în gospodărie, exerciții fizice, sportul, chiar urcatul scărilor și mersul pe jos minim 30-45 minute pe zi este sănătos.

Activități fizice și controlul greutății. Managementul stresului (managementul energiei): Să luăm viața așa cum este cu bune și mai puțin bune, să nu lăsăm necazurile și stresul să ne doboare, altfel sistemul imunitar va scădea și la un om cu sistemul imunitar scăzut vor apărea iminent boli, afecțiuni grave și chiar fatale: obezitate, cancer, diabet, boli cardiovasculare (BCV), atac vascular cerebral (AVC) etc. Să găsim metode de a ne relaxa, de a ne detașa de stresul zilnic care ne poate aduce boli în viață astfel: ascultând muzica care ne relaxează, sau citind o carte, ieșind cu prietenii sau animalele de companie în zone cu verdeața în care ne putem oxigena creierul și să ne simțim mai bine, să facem mișcare, exerciții fizice. Sportul face ca sistemul imunitar să fie mai rezistent și să ne simțim mai bine, să fim mai rezistenți la stres și să prevenim și chiar să vindecăm bolile care au fost declanșate de un stil de viață nesănătos.

Educația. Educația (care include și autoeducația, dezvoltarea personală) este un alt factor important care intră în componența stilului de viață sănătos. Stilul de viață sănătos înseamnă să ne schimbam modul de a trăi dar și modul de gândire (nesănătos) cu un mod de trai și de gândire sănătoasă constructivă, pozitivă. Să renunțăm prin informare, educare, auto educare la obiceiurile proaste, nesănătoase și să le înlocuim prin obiceiuri bune, sănătoase pentru noi și cei din jurul nostru.

Vaccinul este un preparat biologic care conține microorganisme omorâte sau atenuate, ori fragmente ale acestora. În urma administrării vaccinului, apare un răspuns imun (de apărare), care ne protejează împotriva bolii produse de microorganismele patogene. Vaccinarea și termenul de vaccin au fost introduse de Edward Jenner, medic englez care, în 1796, a realizat prima imunziare împotriva variolei. Astăzi, vaccinarea salvează anual peste trei milioane de vieți din întreaga lume, conform estimărilor Organizației Mondiale a Sănătății (OMS). Atunci când acoperirea vaccinală este ridicată, numărul persoanelor care contractează boala se reduce considerabil. În lipsa vaccinarii sau atunci când acoperirea vaccinală scade sub 90%, sunt probabile reapariția bolilor și manifestările epidemice. Unul dintre cele mai importante rezultate ale vaccinării a fost eradicarea variolei. Ultimul caz de variolă naturală a fost înregistrat în Somalia în 1977, potrivit OMS, ceea ce a dus la încetarea vaccinării variolice. Și pentru alte boli, OMS are ca țintă eradicarea (poliomielita, rujeola), iar dacă acest deziderat va fi atins și în cazul acestor boli, vaccinarea va înceta. Vaccinurile sunt mai sigure și mai eficace decât marea majoritate a produselor medicamentoase, producerea lor fiind extrem de minuțios controlată. Deși rare, contraindicațiile vaccinării trebuie respectate, conform indicațiilor medicale.
Lista de vaccinuri recomandate: BCG, anirujeoloc, DTP (anti-difterie, tetanos, tuse convulsivă), antigripal, antihepatită B, anti-poliomielitic.

Controlul medical periodic (conținând examene medicale clinice sau paraclinice) trebuie facut de orice persoană, indiferent de locul de muncă unde lucrează, minim odată pe an.
La femei: se vor examina periodic al 6 luni - 1 an Papanicolau și examenul mamografic (peste 30 ani).
La bărbați: peste 40 ani obligatoriu antigenul de prostată (PSA). Ultimele trei fiind necesare pentru depistarea precoce a cancerelor. Deasemenea odată pe an glicemia și hemoglobina glicozilată pentru depistarea precoce a diabetului zaharat.
Se recomandă determinarea Helicobacter pylori pentru toți membrii familiei la 2 ani (pentru depistarea precoce a cancerului gastric), gastroscopie anual pentru vârste de peste 40ani și colonoscopie la 8 ani (pentru depistarea precoce a cancerului de colon) iar dacă există modificări patologice se vor repeta la indicația medicului curant.

Evitați: alcolul, cafeaua în exces; fast-food-urile, snacks-urile, chips-urile; produsele cu un continut foarte mare de grăsime (produse de patiserie, carnea grasă); toate produsele ce au în compoziția lor substanțe de sinteză; produsele intens rafinate, dulciurile concentrate, zahărul, băuturile carbogazoase sintetice; pe cât posibil, medicamentele, folosiți-le numai la sfatul medicului.

Renunțarea la sedentarism, utilizare PC sau automobilul propriu în exces si nerational. Asadar, putem fi sedentari dacă:
- nu avem zilnic măcar o ora de plimbare sau o altă activitate fizica în aer liber, nepoluat, în locuri cum ar fi parcurile, malul apelor curgatoare, pădurile.
- nu avem minimum 15 minute în fiecare zi pentru exercitii de gimnastică simple: genuflexiuni, flotari, flexii pentru dezvoltarea musculaturii abdominale etc.
- nu facem măcar de două ori (ideal ar fi de trei ori) pe săptămână, regulat, o ora - o ora și jumătate de sport, timp în care să "ardem" măcar 700 de calorii.
- majoritatea muncii noastre o facem din pozitia șezând, în picioare sau în alte pozitii statice și ne confruntăm cu probleme de genul discopatiei lombare, cifozei, rigiditatii articulare, celulitei.
- suntem obezi sau ne confruntăm cu o supraponderalitate accentuată.
- suntem incapabili să facem eforturi de intensitate medie, cum ar fi 1 kilometru de alergare fără oprire sau o ora de mers pe jos în pas alert (7 kilometri pe oră), fără să ne pierdem suflul și fără să acuzăm o oboseală intensă.
- 70-80 % din timpul liber îl petrecem la televizor, în fața calculatorului, mergând la cumpărături, plimbându-ne cu mașina sau mâncând.

Cure de detoxifiere sunt recomandate de 4 ori pe an, minim 7-14 zile. Din cele mai vechi timpuri, crestinismul a recomandat posturile fără o explicatie tehnică. Iată, stiinta, după ce a descoperit efectele civilizatiei si abundenței, reactualizeaza necesitatea perioadelor de detoxifiere – post alimentar. Există patru posturi bine cunoscute cu durata între 7 zile si 6-7 săptămâni, ele invită la meditație, liniștea minții și sufletului, ieșirea din cotidianul agitat, alimente din cele mai sănătoase si cu funcție antioxidantă – fructe si legume preponderent. Civilizația modernă, rescrie capitolul unei vieti care trebuie trăită după cele mai selecte reguli ale alimentației, ale comportamentului față de noi, față de mediu, față de semenii noștri si mai ales față de urmașii nostri. Suntem obligați să respectăm tot ce ne asigură o viață cât mai sănătoasă ca să putem să facem față provocărilor noului stil de viață în care trăim, sănătoși, eficienți si performanți.

Analize regulate. Una dintre masurile majore de evitare a îmbolnăvirilor o reprezintă efectuarea regulata a unui set de analize uzuale, care să evidențieze eventuale predispozitii pentru îmbolnăviri. Analizele de sânge, sumarul de urină, o electrocardiogramă si o spirometrie sunt teste care arată cât de sănătoși suntem și care sunt factorii de risc la care suntem expuși.

Igiena corpului se asociază cu activitatea corectă a organismului, duce la îmbunătățirea schimbului de substanțe cu mediul, a circulatiei sangvine, digestiei alimentare, respirației, dezvoltării posibilităților fizice si intelectuale a omului. Igiena corpului necesită, mai întâi de toate, păstrarea curațeniei pielii. Rolul pielii pentru organism este foarte mare. La un nivel cu plămânii pielea participă la respirație: prin tuburile a excreției sudaripare în fiecare zi se excretă din organism în jur de 700g de apa în rând cu sudoarea, cu ajutorului căruia se elimină din organism substanțele toxice, ce apar în urma activității vitale a organismului. În același timp pielea apără organismul de agenții externi.
Păstrarea pielii în curțenie este necesară la activitatea ei normală. Praful, nimerind pe piele și amestecându-se cu excrețiile sărate a sudorii, astupă canalele de excreții ale glandelor sudaripare, astfel încălcând regimul normal funcțional al pielii. În fine, pe piele se pot acumula microorganisme patogene, care sunt periculoase pentru viața si sănătatea omului. Aflarea sistematica a pielii sub actiunea murdăriei poate duce la dezvoltarea diferitor boli. Deaceea este foarte important a spala regulat corpul cu săpun și apă fierbinte. Săpunul elimină excrețiile glandelor sudaripare, deschide apei accesul spre piele, apa fierbinte facilitează la dilatarea porilor si la curățirea lor. După fiecare antrement, competitie, este necesar a se spăla bine sub un duș cald și cu săpun. Deasemenea este necesar de a introduce în regimul personal al zilei frecările cu prosop și udarea cu apă (dacă nu este posibilitatea de a lua duș) după efectuarea gimnasticii de dimineață. Îngrijirea părului necesită o acuratețe deosebită, pentru ca în păr deseori nimerește praful și murdăria. Copiilor li se recomandă de a se freza scurt. Frecventarea săptămânală a băii nu face excepție de la spălarea regulată de dimineață. Spălarea se face până la brâu cu apă de temperatura camerei. Mâinile trebuie spălate cu săpun mai multe ori pe zi. Cu mâinile omul efectuează cele mai diferite lucruri, și de aceea ele si cel mai tare se murdăresc. Unghiile de la mâini trebuie tăiate si permanent păstrate în curățenie. În murdăria ce se adună sub unghii de cele mai deseori se rețin microbii. Asemenea îngrijiri necesită nu doar mâinile, dar si picioarele. Rânile posibile care apar la folosirea incorectă a încălțămintei sportive trebuie tratate corespunzător. Curațirea zilnică a dinților cu pastă de dinți apără dintii de deteriorarea lor timpurie, întărește gingiile și elimina mirosul neplăcut din gură. Curățirea dintilor se face doar cu peria personală, si curățirea dintilor se face cu peria de sus în jos, ci nu dintr-o parte în alta. Dinții trebuie curățiți dimineața și seara, dar și după fiecare masă dacă aveti posibilitate. Hepatita A, cunoscută si drept boala mainților murdare, este afecțiunea cel mai des răspândită care are drept cauza o igienă deficitară. Boala evoluează de obicei sub forma unor focare epidemice în familii, grădinițe, scoli, tabere. Hepatita A este însă doar una dintre bolile care pot fi dobândite ca urmare a lipsei de igienă. Spălatul frecvent al mâinilor atunci când intri în casa, înainte de a mânca, spălarea fructelor și a legumelor sunt măsuri esențiale menite să prevină contaminarea organismului cu microbi sau virusuri. Deasemenea, o igiena bucală corespunzătoare poate preveni o serie de boli de inimă, diabetul, parodontoza, infecțiile respiratorii sau disfunctiile erectile.

Aglomerația. Mijloacele de transport în comun, marile magazine ori sălile de cinema, mai exact zonele aglomerate pot fi o sursa puternică de îmbolnăvire. Viroze, răceli, infestarea cu păduchi, hepatita sunt doar câteva dintre afectiunile care pot fi dobândite ca urmare a expunerii unor asemenea medii. Evitarea pe cât posibil a acestor aglomerări reprezintă o metodă de profilaxie. Intrarea în colectivitate a prescolarilor este, deasemenea, momentul în care se produc cele mai multe îmbolnăviri la aceasta categorie de vârstă. Prevenirea răspândirii îmbolnăvirilor se face doar printr-o atenție sporită a părinților si prin evitarea contactului dintre copiii sănătoși si cei bolnavi.

Poluarea. Poluarea din atmosfera este asociată cu numeroase probleme de sănătate, cele mai importante fiind afecțiunile pulmonare. Aerul poluat poate fi un factor major de risc inclusiv pentru autism, ADHD sau obezitate. Ca măsuri preventive, este importantă urmărirea raportului emis de meteorologi, care cuprinde și date privind nivelul poluării din aer. În zilele în care concentrația de ozon din aer este foarte ridicată trebuie evitată petrecerea îndelungată a timpului în mediul exterior.

Eliminați stresul din viață. Stresul nu numai ca face irascibilitate tot timpul, dar îți afectează și starea de sănătate a organismului. Există numeroase metode prin care puteți să țineți sub control stresul, de la yoga și meditatie până la practicarea unor sporturi și mersul la somn. Găsiți cea mai eficientă modalitate care vă ajută să vă relaxați și să nu vă mai gândiți la probleme și profitați la maximum de ea. Puteți chiar să mergeți la cursuri de management al stresului sau la un psiholog, dacă considerați ca nu reușiți singuri să elimini stresul și aveți nevoie de ajutor calificat. Nu este o rușine sa apelezi la astfel de soluții, ba chiar este indicat în ziua de azi când ne acordăm atât de puțin timp pentru propria persoană.

Gândiți pozitiv pentru a avea un stil de viata sănătos. Pentru a avea un stil de viață sănătos, evitați gândurile negative. Gândurile dvs. creează realitatea în care trăiți. Păstrați-vă controlul asupra minții și influențați-le în mod pozitiv. Gândurile pozitive duc la sentimente și la emoții pozitive, care au un efect pozitiv asupra întregului organism. Motivați-le cu idei pozitive. Citiți cărți pozitive și îndepliniți sarcini pozitive (un hobby). Persoanele care au o gândire pozitivă rezolvă mult mai bine o problemă, scapă mai repede dintr-o situație dificilă în care se află și obțin rezultate superioare (atât la nivel fizic, cât și intelectual) decât alții cu aptitudini asemănătoare, dar care nu sunt optimiști. Deasemenea, gândirea pozitivă îți crește imunitatea organismului și vă ajută să scăpați rapid de orice boală care vă afectează. Dvs singuri vă alegeți modul în care gândiți. Însa dacă vreți să duceți o viață lungă și frumoasă, răspunsul este unul singur: Gândiți pozitiv! Gândiți inteligent!

Fiți o persoană moderată. Ultimul principiu al unui stil de viață sănătos este moderația. Găsește un echilibru în viața ta. Puteți să faceți aproape orice, dacă faceți cu moderație. Un exemplu clasic este consumul de alcool. Puteți bea un pahar, două de alcool, însă dacă depășiți zilnic aceste cantități înseamna că aveți deja o problemă. Însă moderația nu se aplică doar la consumul de alcool sau alte vicii. Suprasolicitarea la locul de muncă, obsesia de slăbire și chiar mersul prea des la sala de fitness reprezintă alte obiceiuri nesănătoase de care trebuie să se țină cont. Deasemenea, prea multă moderație reprezintă o altă problemă cu care trebuie să vă confruntați. Nu este un capăt de țară dacă vă pierdeți o noapte pe săptămână în club, dacă mâncați într-o zi o ciocolată neagră întreagă sau dacă nu ați avut chef să vă duceți timp de o saptămâna la sală. Este în regulă să mai treceți din când în când prin astfel de momente. De ținut minte: Totul cu moderație, inclusiv moderația în sine.